Tuuli Lindeberg, sopraano
Pekka Kuusisto, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Joonas Ahonen, fortepiano ja piano
Marianna Henriksson, keskisävelvireinen cembalo
Emil Holmström, piano
Matleena Koivusaari, piano
Anna-Maaria Oramo, clavisimbalum, cembalo
Eriikka Maalismaa, viulu
Riitta Pesola, sello
Albergan kartano oli pitkään Slöörin suvun käytössä ja mm. Akseli Gallén-Kallelan puoliso Mary Slöör ahkeroi siellä intohimoisesti pianonsa ääressä. Nyt kartano herää henkiin, kun salissa ja holvikellarissa soivat eri aikakausien kosketinsoittimet 1400-luvun clavisimbalumin kopiosta 1800-luvun puolivälin eleganttiin flyygeliin.
Konserttiesittelyt klo 13.45 ja 18.45
Liput
Yksittäinen konsertti 15–37 € tai kahden konsertin yhteislippu 25–65 €
+ tilausmaksut (alk. 1,50 € www.lippu.fi)
Päivä-yhteislippu sisältää klo 14 ja klo 16 konsertit
Ilta-yhteislippu sisältää klo 17.30 ja 19 konsertit
Konserttitilat eivät valitettavasti ole esteettömiä.
Ohjelma:
Klo 14.00 Schubertia kellarissa ja Viardota salissa
Päivän ensimmäisessä konsertissa kuullaan 1800-lukulaisten julkkismuusikoiden teoksia. Pauline Viardot ja Clara Schumann loivat merkittävän uran esiintyjinä, mutta sävelsivät konsertoinnin ohessa myös kourallisen korkeatasoisia teoksia, varsinkin liedejä, joista Tuuli Lindeberg on valikoinut kiinnostavan kokonaisuuden. Louise Farrenc ja Franz Liszt kunnostautuivat säveltämällä virtuoosinumeroita pianisteille. Matleena Koivusaaren esittämissä teoksissa Farrenc vie Ludwig van Beethovenin perinnettä eteenpäin, kun taas Liszt kurkistaa jo kohti impressionismia ja pianomusiikin seuraavaa huippukohtaa. Väliajan jälkeen Joonas Ahonen tarttuu yhteen piano-ohjelmiston suurteokseen, Franz Schubertin A-duurisonaattiin. Schubertin lyyrisiä tasavireisiä sävelkulkuja häiriköi Olli Virtaperkon keskisävelvireiselle cembalolle kirjoittama mainio Fantasia, jonka meille esittää teoksen tilannut Marianna Henriksson.
Flyygelisali:
Laura Netzel: Kaksi laulua sarjasta Kolme laulua pianon säestyksellä, op. 47
Pauline Viardot: Kolme laulua kokoelmasta 12 laulua venäläisten runoilijoiden teksteihin
Clara Schumann: Kaksi laulua kokoelmasta Sechs Lieder aus der Jucunde op. 23 ja Beim Abschied
Franz Liszt (1811-1886): Les Jeux d'Eau à la Villa d'Este, kokoelmasta Années de pèlerinage III, S.163
Louise Farrenc (1804-1875): Air Russe varié, op. 17
Tuuli Lindeberg, sopraano
Matleena Koivusaari, piano
****
Holvikellari:
Olli Virtaperko (s. 1973): Fantasia “Liberazione” keskisävelvireiselle cembalolle
Franz Schubert (1797-1828): Sonaatti A-duuri, D. 959
Joonas Ahonen, fortepiano
Marianna Henriksson, keskisävelvireinen cembalo
Klo 16.00 ja 17.30 Tarinoita sateesta I ja II, Flyygelisali
Päivän toisessa ja kolmannessa konsertissa porukkaan liittyy yleisön vakiintuneita tottumuksia lempeästi ravisteleva Pekka Kuusisto ja Kamus-kvartetin sydämellinen väliääni Jussi Tuhkanen. Kuusiston ja Ahosen dynaaminen duo tekee paluun pääkaupunkiseudun konserttilavoille Johannes Brahmsin lyyrisen mestariteoksen G-duuriviulusonaatin parissa. Brahms lainaa sonaatissa aikaisemmin kirjoitettuja lauluja, jotka Tuuli Lindeberg ja Emil Holmström esittävät konsertin aluksi. Nämä Brahmsin teokset huhuilevat eteeristä ja tarunomaista tunnelmaa, joihin Clarken kansanlaulusovitukset vastaavat räävittömällä energialla ja Schumannin Satukuvat sisäänpäinkääntyvällä hiljentymisellä. Konsertti tapahtuu kokonaisuudessaan flyygelisalissa.
Johannes Brahms (1833-1897): Regenlied ja Nachklang, op. 59 (Lindeberg ja Holmström)
Rebecca Clarke (1886-1979): 3 kansanlaulua sopraanolle ja viululle (Lindeberg ja Kuusisto)
Robert Schumann (1810-1856): Märchenbilder, op. 113 alttoviululle ja pianolle (Tuhkanen ja Ahonen)
Johannes Brahms: Sonaatti nro 1 pianolle ja viululle G-duuri, op. 78 (Kuusisto ja Ahonen)
Tuuli Lindeberg, sopraano
Pekka Kuusisto, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Joonas Ahonen, piano
Emil Holmström, piano
Klo 19.00 Orfeus Britanniassa
Päivän viimeisessä konsertissa Anna-Maaria Oramo ja Marianna Henriksson tekevät Albergan holvikellarissa huikean matkan varhaisen brittimusiikin parissa. Heidän ohjelmassaan vuorottelevat varhaiset keskiaikaiset laulut ja kuningatar Elisabeth I:n aikana vaikuttaneen William Byrdin teokset, jotka edustavat ensimmäisiä kosketinsoittamisen huippusaavutuksia. Matkalla ei myöskään unohdu brittiläisen musiikin ehkä suurin melodinen lahjakkuus, Henry Purcell. Väliajan jälkeen palataan wieniläistunnelmiin kun Eriikka Maalismaa, Riitta Pesola ja Emil Holmström esittävät pimenevässä illassa myöhäisromanttisen ohjelmiston joutsenlaulun, Arnold Schönbergin Kirkastetun yön. Alunperin jousisekstetille kirjoitetusta teoksesta esitetään Schönbergin luottopianistin Eduard Steuermanin sovitus pianotriolle.
Holvikellari:
Giles Farnaby (n. 1563–1640):
Loth to depart
Daphne
Henry Purcell (1659–1695): The Blessed Virgin's expostulation
William Byrd (n. 1540–1623):
The Woods so wilde
Fantasia d-molli
Tuntematon (1400-luku):
Flos vernalis (Codex Robertsbridge)
There is no rose (Trinity Carol Roll)
Estampie (Codex Robertsbridge)
Deo Gracias Anglia (Selden Carol Book)
Marianna Henriksson, cembalo
Anna-Maaria Oramo, clavisimbalum, cembalo ja sopraano
****
Flyygelisali:
Arnold Schönberg (1874-1951): Verklärte Nacht, op. 4 (Eduard Steuermanin sovitus pianotriolle)
Eriikka Maalismaa, viulu
Emil Holmström, piano
Riitta Pesola, sello